I'm Impian

I'm Impian

CARA MUDAH DAN MURAH BUNUH NYAMUK



Bahan yang diperlukan : 

- 200 ml air 
- 50 gram gula merah 
- 1 gram ragi
- botol plastik 1,5 liter 

Langkah-langkah pembuatan 

1. Potong botol plastik di tengah. 
Simpan bagian atas/mulut botol. 

cid:1.1502817185@web76106.mail.sg1.yahoo.com

2. Campur gula merah dengan air panas. 
Biarkan hingga sejuk dan kemudian tuangkan 
di separuh bagian potongan bawah botol. 

cid:2.1502817185@web76106.mail.sg1.yahoo.com

3. Tambahkan ragi. 
Tidak perlu diaduk. 
Ini akan menghasilkan karbon-dioksida. 

cid:3.1502817185@web76106.mail.sg1.yahoo.com

4. Pasang/masukkan potongan botol bagian atas 
dengan posisi terbalik seperti corong. 

cid:4.1502817185@web76106.mail.sg1.yahoo.com

5. Bungkus botol dengan sesuatu yang hitam, 
kecuali bagian atas, dan diletakkan di beberapa 
sudut rumah Anda. 

cid:5.1502817185@web76106.mail.sg1.yahoo.com

Dalam dua minggu, Anda akan melihat jumlah 
nyamuk yang mati di dalam botol. 

cid:6.1502817185@web76106.mail.sg1.yahoo.com

Fantasy Premier League 2010/11


Time hujung minggu aku dan kawan2 aku akan bertarung EPL....
tapi nie game je.....he3...
Isi masa terluang kata kan.....
game nie mudah je....susun player terbek je....
6t dapat le point...
point tinggi die menang le....


Pada minggu ke 9 nie...ak telah menang..sbb 2 aku post...
Dalam liga skang nie ak tangga ke 8..boleh le...

Semoga berjaya IMPIAN.....!!

Minggu ke 14 tuk sem nie....


banyak nye assgment x wat lagi...........
aaaaaaaaaaahhhhhhhhh........
assignment finite....
assignment vibrate...
yang penting PSM...risaunye....

dh le ade test...hu3...
 Test 2 jurutera masyarakat....
 Test 2 finite element.....
 Test 2 vibrate.......

chayok !!!

Bajet 2011


Hadiah Najib untuk rakyat

Berikut adalah inti pati Bajet 2010:

Sebagai sebuah pentadbiran yang mendahulukan rakyat, segala sumpah janji dan khidmat diabdikan tidak lain tidak bukan, adalah untuk melihat kesejahteraan serta kemakmuran dinikmati semua pihak tanpa sebarang pengecualian

CUKAI

* Pelepasan cukai pendapatan individu dinaikkan kepada RM9,000 daripada RM8,000.

* Pengurangan kadar cukai maksimum individu daripada 27 peratus kepada 26 peratus.

* Pelepasan cukai langganan jalur lebar sehingga RM500 setahun pada 2010 hingga 2012.

KAKITANGAN AWAM

* Bayaran khas RM500 kepada penjawat Gred 41 hingga Gred 54 serta pesara wajib kerajaan pada Disember ini.

* Pinjaman pembelian komputer setiap tiga tahun berbanding lima tahun sekali sekarang.

RUMAH

* 74,000 unit rumah kos rendah disediakan untuk disewa kepada rakyat pada 2010.

KWSP

* Skim Simpanan Persaraan 1Malaysia diuruskan oleh KWSP untuk yang tiada pendapatan tetap termasuk pemandu teksi, petani dan penjaja. Setiap RM100 caruman, kerajaan menyumbang 5 peratus tertakluk kepada jumlah RM60 setahun.

* Pelepasan cukai individu untuk caruman KWSP dan premium insurans hayat dinaikkan RM1,000 kepada RM7,000.

* Caruman KWSP dinaikkan semula kepada 11 peratus.

KWSP

* Skim Simpanan Persaraan 1Malaysia diuruskan oleh KWSP untuk yang tiada pendapatan tetap termasuk pemandu teksi, petani dan penjaja. Setiap RM100 caruman, kerajaan menyumbang 5 peratus tertakluk kepada jumlah RM60 setahun.

* Pelepasan cukai individu untuk caruman KWSP dan premium insurans hayat dinaikkan RM1,000 kepada RM7,000.

* Caruman KWSP dinaikkan semula kepada 11 peratus.

PENDIDIKAN

* Menukar pinjaman PTPTN kepada biasiswa bagi pelajar mendapat ijazah kelas pertama.

* 30 pelajar terbaik menerima Biasiswa Nasional di universiti tersohor.

* Pakej ‘netbook’ termasuk perkhidmatan jalur lebar dengan bayaran RM50 sebulan untuk dua tahun.

* Diskaun 50 peratus perkhidmatan kereta api jarak jauh kepada pelajar dengan kad diskaun pelajar 1Malaysia. - Utusan

Karnival Kokurikulum 2010



JOM sama2 meriah karnival KOKO...
(jika x sibuk)

Dean Award 2010





Tahniah le kepada kawan2Ku yang dah berjaya.

Kepada belum berjaya terus kan usaha anda.


Anda berhak hebat !

Kejayaan milik setiap Insan..


Penawar Kepenatan...




Bagi mengatasi kepenatan melaksanakan tugas-tugas seharian sama ada di 
rumah mahupun di tempat kerja, bolehlah jadikan petua yang diajar
oleh Rasulullah s.a.w. kepada puteri kesayangannya Saidatina Fatimah
sebagai penawarnya.

Suatu hari Saidatina Fatimah mengadu kepada suaminya Saidina Ali bin 
Abu Talib tentang kesakitan pada tangannya kerana keletihan menggiling
gandum untuk membuat roti. Saidina Ali berkata :

"Bapa kamu telah datang membawa balik tawanan perang. Berjumpalah dia
dan mintalah seorang khadam untuk membantu mu." 

Saidatina Fatimah pergi bertemu bapanya dan menyatakan hasrat untuk
mendapatkan seorang khadam bagi membantu tugas hariannya di rumah.
Bagaimanapun Rasulullah s.a.w. tidak mampu memenuhi permintaan anak
kesayangannya itu. Lalu Baginda s.a.w. pergi menemui puterinya serta
menantu itu. Baginda s.a.w. berkata:

"Apa kamu berdua mahu aku ajarkan perkara yang lebih baik daripada apa
yang kamu minta daripadaku? Apabila kamu berdua berbaring untuk tidur, 
bertasbihlah (Subhanallah) 33 kali, bertahmid (Alhamdulillah) 33 kali
dan bertakbir (Allahuakbar) 33 kali. Ia adalah lebih baik untuk kamu
berdua daripada seorang khadam."

Inilah penawar ringkas yang Nabi s.a.w. ajarkan kepada anak dan
menantunya bagi meringankan keletihan dan kesusahan hidup mereka berdua.

Saidina Ali terus mengulang-ulang kalimah-kalimah Rasulullah.s. a.w.
ini.

Katanya "Demi Allah aku tidak pernah meninggalkannya semenjak ia 
diajarkan kepadaku."

Sayugia dicadangkan kepada ibu-ibu, suami-suami atau sesiapa sahaja
yang merasai kepenatan setelah melakukan tugas-tugas harian supaya
mengamalkan 
membaca 'Subhanallah' (33 kali), 'Alhamdulillah' (33 kali) 
dan 'Allahuakbar' (33 kali) pada setiap malam iaitu sebelum melelapkan
mata.


Lakukanlah dengan penuh ikhlas dan istiqamah (berterusan) , Insya-
Allah petunjuk Nabawi ini mampu menyelesaikan bebanan-bebanan hidup seharian 
kita. Akan terserlah ceria di wajah pada keesokan hari dengan
senyuman.

"Sebarkanlah ajaranku walau satu ayat pun"
(Sabda Rasulullah SAW)

"Nescaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni bagimu 
dosa-dosamu. Dan barangsiapa mentaati Allah dan Rasul-Nya, maka
sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar."

Minggu Pesta Konvo UTHM ke-10



Pesta Konvo dh pun berlalu...
Keletihan pun dah tak terasa....
Macam-macam pengalaman ak dapat semasa jadi seketeriat....
Kerja aku ringan je masa pesta konvo..
Ak just jaga bilik gerakan....
macam2 barang ak jaga he3....

Tahun depan...Insya-Allah, ak pulak konvo..he3...
6t ak nk bawak family aku jalan2 kt tapak pesta konvo...

sekian... 

PSM 1 Versus DESIGN 2


huhuhuhu........................
kerja dh bertimbun..Pening  dibuatnye...
ak x taw mana satu nk buat....
kerja lain pun ade byk lagi...
tp.........
PSM 1 versus DESIGN 2 mesti sama-sama menang.........
Chayok2....!!!!!


Apa Punca Anak Derhaka ??




Sabda Rasulullah s.a.w. "Berguraulah dengan anak kamu kala usianya satu 
hingga tujuh tahun
. Berseronok dengan mereka, bergurau hingga naik atas belakang pun tak apa. Jika suka geletek, kejar atau usik anak asalkan hubungan rapat. Lepas tujuh hingga 14 tahun kita didik dan ajar, kalau salah pukullah dia (sebagai pengajaran)" dimana yang nak dipukul tu? Tapak kakinya... .. bukan muka, punggung, telinga dan ditempat-tempat yang sensitif... . itu salah...
"Jika dia bijak dan menang dalam sebarang pertandingan sekolah, ucapkan tahniah. Tidak salah kita cium atau peluk mereka sebagai tanda penghargaan. Kala umur mereka 14 hingga 21 tahun jadikan kawan . Tetapi selalunya usia beginilah ibu bapa mula merenggangkan hubungan dan ini menyebabkan anak 
derhaka".
Yang penting anak-anak harus dilatih sembahyang jemaah bersama, latih cium tangan dan peluk penuh kasih dan sayang, maka mereka tidak akan tergamak menderhaka "Saya pernah tinjau, anak-anak yang lari daripada rumah, berpunca daripada rasa bosan. Belum sempat letak beg sekolah, ibu 
dah suruh macam-macam. 
Si anak rasa tertekan dan menyampah dengan persekitaran dan rumahnya. Boleh disuruh tetapi berikan hak mereka di rumah. Yang penting dia balik ke rumah suka, dan pergi sekolah pun seronok. 
"Mungkin ibu bapa punya alasan tidak rapat dengan anak-anak kerana sibuk. 
Kita boleh cuba cara lain, balik di tengah malam, anak-anak sudah tidur, pergi bilik dan cium dahinya. Hubungan rohani tetap subur, walaupun anak tidur tetapi jiwanya sentiasa hidup." Jangan kita tunjuk sikap kita yang panas baran, pemarah dan ada kuasa veto kepada mereka, jangan suka mengherdik mereka dengan perkataan "bodoh, kurang ajar, sumpah seranah dan sebagainya yang merupakan doa kepada mereka". inilah yang menyebabkan mereka derhaka kepada kita...


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...